Sider

20. okt. 2013

Blåfjellenden Turisthytte og fjelltopp - gjennom Fidjedalen til Mån.

11 - 12 Oktober 2013.
Denne helga var det meldt så fint vær at en 2 dagers tur på fjellet var obligatorisk. .
Turen gikk inn til Blåfjellenden turisthytte fredag ettermiddag. Da vi ankom hytten satte vi fra oss sekkene, fikk i oss niste og satte kursen mot fjelletoppen med samme navn.
Dagen etter gikk vi ned vakre Fidjedalen mot Mån og videre til Månafossen.
En vakker tur!

Dag 1.

Vi tok noen timer fri jobb fredag for å utnytte dagen i det flotte høstværet. Turen starta ved Høgaleite i Hunnedalen og videre inn til Blåfjellenden, beregnet på ut.no sine sider til å ta 3 timer. Vi ville også få med oss Blåfjellenden fjelltopp som ligger rett bak hytta før det blei mørkt.
Mange flotte tjern.
Legg merke til hvordan fjellet speiler seg i vannet.

Høstidyll.
Noen andre fjellfolk valgte å fiske og lage bål ved dette flotte vannet.

Fjellvann <3
God tid er viktig, kaffe å sjokolade må vi jo ha.
Mye tid går til fotografering. Kjell Arild fra fjell-vandring.net er flink til å ta vakre naturbilder.

Bekreftelse på at vi er på rett vei. Flaks!

Stien går til høyre langs tjernet.

Blåfjellenden turisthytte. 600 moh.

Sikringshytta ligger på en liten forhøyning i dette flate dalføre.

Nr 16 i samlingen.
Hytten ligger i Frafjordheiane. Den er ubetjent så her må du ha med niste i sekken.
Det er 28 sengeplasser fordelt på hoved å sikringhytte. I tillegg er det hems på hyttene. Denne hytta er veldig populær, både pga flott beliggenhet og kort avstand fra vei.
Vi brukte 4 timer inn. Mye tid gikk på fotografering og vi tok lang pause for at turen skulle vare lengst mulig.
Fra Høgaleite til Blåfjellenden turisthytte er det 8.7 km

Utsikten fra hytten.

Denne trivelige jenta tok vel imot oss.
Eieren av hunden låg å solte seg på benken utenfor hytten. Vi fant frem nistepakken, og etter litt mat fekk vi ny energi. Vi fant oss hver vår hems å satte fra oss sekkene. Klokka er nå rett over 4, og har beregnet turen til 3 timer ut fra kartet. Skal vi klare dette før mørket må vi skyndte oss litt.
Vi ble lovet varm hytte av de andre gjestene til vi kom ned igjen.

Vi kryssa ei bru å er nå på andre siden av elven.

Stigningen mot toppen er bratt, det river godt i lårmuskulaturen. Herlig!

Utsikten er bare enestående.

Ned mot hytta og Fidjedalen. Sola er for stekt til å få bra bilde. Heldigvis for bra ekstrautstyr.
Blåfjellenden 1024 moh
Fra Blåfjellenden Turisthytte - Blåfjellenden er det 7.1 km. Vi brukte 3 timer i bra tempo. Turen er ikke merket og ganske krevende. Fjellet ligger rett bak hytten så er lett å finne vei til toppen. Vi studerte kartet for å finne enklest mulig veg til topps.

Mørket kommer snikende, men vi klarer nedturen med bra margin.

Festmåltid
Hytten var varm og god som lovet. Flere andre har også funnet vegen frem til hytten. Jeg tok meg av matlagingen mens Kjell Arlid ble bedre kjent med noen av de andre besøkende. Etterpå koste vi oss med cider og hørte på historier fra de andre.

Dag 2.
2 personer valgte å sove i telt, mye vind i løpet av natten gjorde dette til en mindre hyggelig opplevelse.
Vi stod opp 06.15. Kjell Arild fylte bøttene med vann mens jeg tok meg av bacon&egg stekingen. Vi hadde planer om å komme oss avgårde klokken 08.00 og få med oss soloppgangen.
Fra Blåfjelleden Turisthytte til Eikeskog  (Månafossen) er det 16.3 km og ca 6 timers fottur. Så vi har en lang tur foran oss.

Hytta ligger ganske spesielt til!

Nede ved elven.
Stien skulle være nymerket, men vi har ennå ikke sett noen røde merker.Vi skal følge elven inn blant de høye fjellene fra start til slutt så det var likevel ganske enkelt å finne frem. Klarer en gå seg vill her, bør en vurdere å få seg ny hobby.

Hei hei!

Her skal vi krysse elven.
En mann fra turistforeningen forklarte at om elven er så høy at du ikke kommer over med vanlige fjellsko bør en vurdere å snu, da er det altfor høy vannføring lenger nede i dalen til å fortsette. Kjedelig å snu når en har kommet halveis.

For en eventyrlig dal.

Majestetiske fjell.

Solen klarer ikke helt gløtte gjennom fjellene så sent på året.
Det er mange flotte telt og bålplasser langs hele dalen. Elva gir god fiske, her vil jeg tilbake sommerstid og leve det enkle liv.
Dalen var som ett norsk eventyr, jeg ventet Espen Askeladd hvert øyeblikk skulle komme plystrende med skreppa si og ta meg med på vandring til nye ukjente steder.

Nede på sletta ved fjellgården Mån.
Vel nede raster vi, henter vann i elven til kaffe og finner frem turmaten. Jeg skal ha en herlig pose chilli con carne og Kjell Arild går for den jeg liker minst, nemlig viltgryte. Mange andre turglade folk har funnet vegen til denne flotte plassen i dag. Jeg traff på en arbeidskollega og mannen som også benytta denne vakre dagen ute. De hadde nistepause sammen med oss.

Månafossen
20 minutters fra Mån kommer vi til Månafossen, trangt på stien Vi tar noen bilder å skynder oss videre, her er det for mye folk til vi gidder være. Dette er ei turistbombe av verste sort, kort gange gjør dette til en meget populær tur.

Det er trapper å kjetting å holde seg i, stigningen opp til Månafossen er bratt.
Fremme på parkeringen ved Eikeskog i Frafjord synes begge det er litt vemodig at turen er slutt. Dette er en av de flotteste turene vi har gått, å da snakker jeg for begge.
Vi setter sekkene i bilen til Kjell Arild å setter kursen mot Hunnedalen for å hente min bil.
Kjell Arild hadde med GPS der han hadde tegnet inn ruta til turen. Er du interessert i å få fatt i denne kan du sjekke ut www.fjell-vandring.net

Takk for turen Kjell Arild.