Sider

11. aug. 2014

Aurland og Nærøyfjorden!

22-28 Juli
Padleturen startet i Aurlandsvangen og snor seg inn i vakre Nærøyfjorden. Flotte fjell som stuper rett ned i fjorden. Teltplasser dukker opp, den ene flottere en den andre. Eventyrlige fossefall og vill natur.
Fjellene er majestetiske og jeg blir sittende å speide etter fjellene jeg skal opp i så fort padleturen er over.

Frode får en rask innføring i paddleteknikk.

Hallgeir fra Aurland fjord og fjellguiding ønsker oss god tur. Takk for god hjelp!

Stille på Aurlandsfjorden!

Vi padler i land i Undredal, en koselig liten bygd. Her finnes en liten butikk hvor vi fikk kjøpt oss litt øl og cider i varmen,

Vi gjør litt som andre turister, kikker oss rund i den vakre bygda.

Når vi padler ut igjen har det begynt å blåse. Fikk motevind og bølger hele veien til Nærøyfjorden.

Blir ikke et kjedelig øyeblikk med Frode på tur.

Turistene kaprer campen, vi skal heldigvis videre.
Dette var siste pause vi hadde i Nærøyfjorden. Når vi padlet ut igjen var det nesten blitt storm i fjorden. Det var kraftig motevind og kajakkene ålte seg sakte fremover. Roret mitt røk mitt i et av padletakene og kajakken drev sidelengs mot bølgene. Panikken holt på å ta meg. Knyttet det sammen på et vis så vi fikk padlet i land så fort det var mulig. Regnet høljet nå ned så det var bare å få opp teltene og komme oss inn. Klokka var rundt seks.

Dag 2

Neste morgen! Jeg liker å starte så tidlig som mulig, når fjorden er blikkstille, skodda henger i fjellene og solen står opp.

Gudvangen! Padleturens endestasjon.
Når vi har fått ryddet kajakkene og pakket sekken haster vi videre for å nå ferjen. Denne tar oss ett stykke tilbake i fjorden. Nærmere bestemt til Dyrdal. Her skal vi fortsette turen til fots i de flotte fjellene rundt Nærøyfjorden.

Sauene ligger strødd rundt, det er for varmt i dag til de orker noe mer.

Skyene begynner å true oss i dag og.

Frode syntes også det var stritt i varmen!

Vi slår opp teltet på første mulige grasflekk. Igjen høljer det ned!

Det lyner, tordner og regnet høljer ned utenfor teltet. Lurer litt på om jeg vil komme levende fra dette!

Dag 3
Solen på vei opp!

Soloppgang og frokost nytes på utsiden av teltet!

Tid for tur.

Gården Drægo sett ovenfra. Tusen takk for omvisning på den flotte gården Tor og Siv.

Dagens topptur!
På denne toppen var planen at vi skulle sette opp teltet kvelden før. På grunn av regn, lyn å torden følte jeg det var usikkert å ligge helt ubeskyttet på en fjellhylle. Det får bli neste gang!

Utsikten fra Breiskrednosi!

Jeg fant jeg fant...

Frode lever og ånder for fotball, ikke alle som tar med seg  fotballutstyr på fjelltur.

Mye av landskapet her oppe er dekket av stein.

Teltplass nummer 3
Dag 4: Vi pakker sekkene og begynner turen ned den bratte Rimstigen. Nedstigningen tar ca 2 timer og begynner på 725moh og lander på null. Turen er på litt over 2km, det sier litt om hvor bratt dette er.

No parking?
Vel nede fristet det lite å gå den fem km lange turen på grusvei inn til Gudvangen. Vi traff på 3 jenter fra Russland som hadde med seg bil og skulle samme veg. De var greie og ga oss skyss.

Tur slutt!

Takk for turen Frode!

1. Fantastiske bilder og Kjekke tur:)

1. Tusen takk! Var en veldig flott tur :)

2. Dette var jammen en blogg verdt å følge. Må nok innom her igjen både for å lesa gjennom arkivet og følge med framover. Har stort sett bare vandra og padla i Montana (USA), men ser her at eg ikkje alltid treng reisa så langt for gode tur opplevelser. Takk for inspirasjon. Du får gje lyd om villmarken i Montana frister så kan eg få gjengjelde gode turtips. mvh Martin (mgaard8@yahoo.com)

1. Tusen takk! Hyggelig at du likte bloggen :)
      Har egentlig ikke tenkt på Montana som et reisemål, googla det og er absolutt vert å besøke. Trives godt i fjellheimen i Norge, men verden er stor og det er mye flott og se og oppleve, alltid hyggelig med nye tips :)

3. Så flotte og fristende bilder! Dette vil jeg gjerne gjøre selv, så takk for tips om padling osv. Ikke minst fordi navnet mitt er etter en av gårdene i Nærøyfjorden :-) Hilsen Elizabeth S. Lingjærde

1. Så hyggelig! Nærøyfjorden er bare magisk og kan anbefales på det varmeste. Ønsker deg god tur :)