Sider

23. apr. 2014

Fjellveien fra Ognatun til Matningsdal

15/4-2014
Påskeferien kom med strålende sol og 15 grader!
Denne turen har jeg hatt i tankene lenge. Jeg vil lære meg kart og kompass slik at jeg ikke alltid er avhengig av å gå i merka løyper.











Etter flere måneders sykdom er formen endelig på vei tilbake. Jeg har ufrivillig kastet meg på den nye " trenden " Syk av mat. Jeg har kuttet ut en del matvarer og formen har gradvis kommet tilbake, uka før påskeferien kunne jeg endelig begynne og jobbe fullt igjen.

Turen i dag går fra Helgå hyttefelt på Ogna, og ender opp i hjembygda mi Matningsdal.( Hå kommune i Rogaland )


Vi må gjennom en liten tett einerskog før turen kan starte for fullt.

Tegn til liv i et ellers grått og trist terreng.

Else nyter utsikten mens jeg studere ruten videre.




Trollskog.



Smøråsen

Innsiden av den lille hytten. Super trivelig. Skriv deg gjerne inn i hytteboken.

Ute av skogen og på vei til toppen av Smøråsen.

Whooho! Toppen er nådd, for en utsikt.
Turen opp til toppen av Smøråsen tok omtrent en time. Dette er en flott og kort tur som passer alle, vil du utvide turen kan du gå innom Grønåsen som ligger ved siden av. Turen til Smøråsen er ikke merket, det går sti opp til toppen men denne er dessverre ikke alltid lett og få øye på.
Vi skal videre så nøyer oss med den ene toppen idag



Vi tar en liten pause ved et av de mange vanna langs turen så hundene får bade.


Else deler gledelig nista med de andre turdeltakerne.



Siste topp som bestiges.

Gården Rånaheia. " Verdens navle "
Denne gården ligger idyllisk ved et vann, dette er også endestasjonen på veien her i bygda Matningsdal. Herfra er det en kilometer til nærmeste nabo og tolv km til nærmeste butikk.

Rånaheiå

Sola står ennå høyt på himmelen.
Siste kilometer av turen går på grusvei. Vi brukte tre timer og førtifem min med flere innlagte pauser.
Vi har tråkket 11 km gjennom mark, myr, lyng og fjell. Turen har ikke mye stigning, men det er allikevel tungt og gå i slikt ulendt terreng.

Takk for turen Else og Loke.

































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar