Sider

16. sep. 2013

Taumevatn-Ryfylkeheiane

23/2-24/2-2013
Selvbetjent hytte i Sirdal.
750 moh - 40 sengeplasser.
Står ulåst hele året. Vi hadde nydelig vintervær og godt preparerte skiløyper. Forholdene lå til rette for en skikkelig bra tur. Vi brukte 7-8 timer tur/retur





Kaffen er på kok. Viktig å ikke ta for hardt ut i starten.

Flotte preparerte løyper.
Solen skinner gjennom skyene.

Et magisk skue.

Taumevatn er ei stor flott hytte som ligger 790 moh.

Hytte nummer 6 i samlinga.

Det første vi gjør før vi skal slappe av i hytta er å hente vann.
Heldigvis for meg  fryser ikke denne karen så lett. Jeg tar meg av fotograferingen.

Vi får vær forsiktige med vannbruken, så vi ikke må ut igjen.

Sola på veg ned.

Bjørnar er stortsett veldig fornøyd. Han har funnet frem hyttetøflene.
Hvem eieren er får vi nok aldri vite, denne kvelden fungerer de som Bjørnar`s fotvarmere..







Denne kvelden er det biff stroganoff med ferske grønnsaker på menyen.

Skinnende sol og ingen vind!
På hjemturen var været så flott at vi valgte å ta en avstikker til ei lita hytta som lå litt utenfor stien vi følgte.Vi hadde en plan om å ta oss en skikkelig pause med kvikklunsj og kaffe i solveggen.
Hytta bar preg av en god fest dagen i forveien, både inne og utenfor - idyllen ble noe ødelagt. Kvikklunsjen var heldigvis fortsatt god.
Venter dere på meg??
De smørefrie skiene mine har ikke særlig god glid på føret i dag, noen som resulterer i litt venting for de andre. Bjørnar har klart å holde seg på føttene hele turen, klapp klapp!  Jeg må nok heller få meg fjellski så jeg klarer å holde følge. Begge har på seg Roald Amundsen ski fra Åsnes.

En forunderlig god fred.


Harespor.
En meget vakker skitur. Vi traff mange skiturgåere men det var bare 4 andre som fant vegen til den hytta vi valgte. Her er det mange kvista løyper,  noen skulle til Grautheller og andre til Heiberghytta Storavatn.
Vi starta turen i Ådneram i Sirdal kommune. Turen er middels krevende. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar